وکیل حقوقی در اصفهان: مشاوره با وکیل حامد امیری > مقالات حقوقی  > وکیل آدم ربایی در اصفهان-دفاع از قربانیان: وکلا و عدالت در پرونده‌های آدم‌ ربایی

وکیل آدم ربایی در اصفهان-دفاع از قربانیان: وکلا و عدالت در پرونده‌های آدم‌ ربایی

وکیل آدم ربایی در اصفهان-دفاع از قربانیان: وکلا و عدالت در پرونده‌های آدم‌ ربایی

وکیل آدم ربایی در اصفهان: جرم آدم ربایی و مخفی کردن شخص از جمله جرایمی است. که علیه اشخاص اتفاق می افتد و دارای دو مصداق است. علاوه بر صدمات بدنی و سلب آزادی که برای فرد دارد ممکن است. برای مجنی علیه رخ  و شخصیت معنوی وی را مورد تعرض قرار دهد.

جرم آدم ربایی و مخفی کردن شخص دیگر، دو مصداق از جرایم علیه اشخاص است که ضمن سلب آزادی و صدمات بدنی که ممکن است به مجنی‌علیه وارد شود، بیشتر شخصیت معنوی قربانی جرم را تحت تأثیر قرار می دهد.

قیمت مشاوره های حضوری و غیر حضوری سایت حامد امیری در اصفهان

جرم ادم ربایی” به صورت خاص، یک ماده و به صورت عام، چند ماده از قانون مجازات اسلامی را به خود اختصاص داده است. آدم‌ ربایی به معنای سلب آزادی تن است و به انتقال یک شخص بدون رضایت او از محلی به محل دیگر با استفاده از زور، تهدید یا فریفتن گفته می‌شود.

در تعریفی دیگر می‌توان گفت که آدم‌ربایی به معنای سلب آزادی تن دیگری بدون رضایت او و با قصد نامشروع از راه جابجایی از محلی به محل دیگر است.

جرم آدم ربایی چیست ؟

جرم آدم‌ ربایی به معنی گرفتن آزادی بدن است و به جا به جایی یک شخص بدون پذیرش وی از مکانی به مکانی دیگر با بهره گیری از جبر، ترساندن یا فریب گفته می‌شود. در شرحی دیگر می‌توانیم بگوییم که جرم آدم‌ ربایی به معنی گرفتن آزادی بدن شخصی بی پذیرش وی و با هدف نامشروع از طریق انتقال وی از مکانی به مکان دیگر است.

عناصر جرم آدم‌ ربایی

الف) عنصر مادی

بحث جرم آدم‌ ربایی ساده :  فرد زنده که حداقل ۱۵ سال سن دارد که در غیر از این حالت امکان دارد شامل آدم‌ ربایی شدید یا دزدیدن طفل تازه به دنیا امده یا پنهان کردن اموات شود.

رفتار مجرمانه: جا به جایی بدن قربانی از مکانی به مکان دیگر با جبر و ارعاب و نیرنگ؛ به گونه ای که قربانی اراده‌ای از خود نداشته باشد.

انجام دهنده و نحوه انجام دادن: هر فردی می تواند باشد که به شکل معاونت یا دخالت و به شکل غیرمستقیم امکان رخ دادن دارد، که موضوع سرپرستی، شرکت و معاونت مطرح می گردد. عدم پذیرش و رضایت قربانی، شرط ضروری است و بی وجود آن جرم رخ نمی دهد.

نتیجه مجرمانه :  کاملا صحیح است که در ماده ۶۲۱ کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی از برآیند سخنی آورده نشده است اما آدم‌ربایی از جرم های مشروط بوده و برآیند آن هم گرفتن آزادی از شخص دزدیده شده است.

ب) عنصر معنوی

سوء‌نیت عام :  انجام دهنده به غیر از اگاهی به بحث جرم و توصیف آن به این معنی که فرد زنده ضروری است در ارتکاب عمل عامل هم باشد و دانش و اطلاع انجام دهنده به رضایت نداشتن قربانی شرط نیست این جرم مطلق است و احتیاجی به سوء نیت ویژه ای ندارد و مفروض است بعد دزدیدن انسان زنده که خواب یا بیهوش بوده است شامل این حکم می‌باشد.

انگیزه انجام دهنده :  معمولا، قانون گذار انگیزه را به عنوان یکی از جز های شکل دهنده عنصر روانی جرم ها محسوب نمی کند و داشتن انگیزه شرافتمندانه در جرم های تعزیری و بازدارنده از لحاظ مجازات به حساب می آید. با این حال انگیزه یکی از اجزای عنصر معنوی جرم آدم‌ربایی حساب می‌شود.

هر چند قانون گذار در ماده ۶۲۱ کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی در باب جرم آدم‌ ربایی ، کلمه هدف را استفاده کرده است اما این کلمه بر انگیزه دلالت دارد و دلالت بر سوءنیت ویژه ای ندارد.

فرد آدم‌ربا باید قصدی از دزدیدن شخص داشته باشد و با دقت به اینکه برآیند جرم آدم‌ ربایی از عمل انجام دهنده جدا نیست پس سوءنیت خاص در سوءنیت عام مرتکب نهفته است و فردی که هدف ربایش شخص دیگر را دارد، در کنارش هدف گرفتن آزادی وی را هم دارد.

ج) عنصر قانونی

عنصر قانونی این جرم هم ماده ۶۲۱ کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی است. که بر مبنای این ماده، هر فردی با هدف گرفتن پول یا مال یا به هدف کینه توزی یا به هر قصد دیگر به زور یا ارعاب یا مکر یا به هر شیوه ی دیگر شخصا یا از طریق فرد دیگری کسی را بدزد یا پنهان کند، به ۵ تا ۱۵ سال زندان محکوم خواهد شد.

از ۱۵ سال تمام کمتر باشد یا ربایش از طریق وسایل نقلیه صورت گیرد صدمه جسمی وارد شود، انجام دهنده به بیشترین جزای معین محکوم خواهد شد و اگر جرایم دیگر هم انجام شود به جزای آن جرم هم محکوم می گردد.
تبصره – جزای شروع ۳ تا ۵ سال حبس است.

شرایط محقق شدن جرم آدم‌ ربایی

عدم پذیرش و رضایت فرد یکی از شرایط محقق شدن جرم آدم‌ربایی است. می توان این شرط را با اهمیت ترین عنصر رخ داد جرم آدم‌ربایی بدانیم؛ چرا که این معنی را می دهد که الزامی است. عمل دزدی بی رضایت فرد انجام شود و با رضایت فرد با، جرم آدم‌ ربایی نیست.

وکیل آدم ربایی در اصفهان می گوید به طور کلی در جرم آدم‌ربایی دستیاری و همکاری مجرم در انجام جرم شرط نبوده و فرد رباینده بر اساس به تصریح ماده ۶۲۱ کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی، این امکان را دارد که این جرم را از طریق شخص دیگری مرتکب شود. در این مورد مسبب، قوی تر از دستیار است و مسئولیت کیفری گریبان مسبب را می گیرد.

جرم آدم‌ ربایی عمدی است؛ باید مقصود دزد انسان را علی رغم میل او داشته باشد. و با نبود این شرط جرم آدم‌ربایی محقق نمی شود. مثل اینکه فردی بی اگاهی از اینکه کسی در صندوق عقب اتومبیل او زندانی است، او را به مکان دیگری ببرد.

آدم ربایی
آدم ربایی

دلایل تشدید جزای آدم‌ ربایی

– سن کمتر از ۱۵ سال تمام باشد.
– ربایش با وسیله نقلیه انجام شود که وسیله نقلیه در این مورد، منظور وسایل نقلیه غیرموتوری مثل دوچرخه هم هست.
– صدمه جسمی وارد شود . در اینجا صدمات شامل آسیب‌های روحی و روانی هم می‌شود.
– صدمات حیثیتی وارد شود . این فرض در حالتی مطرح می گردد که مجنی علیه زن یا پسربچه زیبا باشد. در غیر از این حالت، این بحث باید از سمت محرز گردد.

اشکال خاص آدم ربایی

دزدیدن طفل تازه به دنیا امد. بر مبنای ماده ۶۳۱ کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی. بر مبنای این ماده، هر فردی طفلی را که تازه به دنیا امد باشد. برباید یا پنهان کند یا او را به جای نوزاد دیگری یا متعلق به زن دیگری غیر از مادر طفل منظور کند. به ۶ ماه تا ۳ سال زندان محکوم می شود و در صورتی که ثابت شود که طفل مرده بوده است، انجام دهنده به یکصد هزار تا ۵۰۰ هزار ریال جزای نقدی محکوم می شود.

-پنهان کردن مرده بر مبنای ماده ۶۳۵ کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی. بر مبنای این ماده، هر فردی بی رعایت نظامات در ارتباط به دفن اموات، جنازه‌ای را به خاک بسپارد یا مسبب خاک سپاری آن شود یا آن را پنهان کند، به جزای نقدی از یکصد هزار تا یک میلیون ریال محکوم می شود.

– پنهان کردن مجرم.

جزای جرم آدم‌ ربایی

بر اساس ماده ۶۲۱ کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی، جزای جرم آدم‌ربایی ساده، از ۵ تا ۱۵ سال زندان است. و اگر که سن از ۱۵ سال کمتر یا ربایش از طریق. وسیله نقلیه باشد. یا به صدمه جسمی یا ابرویی شود. انجام دهنده به بیشترین مجازات یعنی ۱۵ سال حبس محکوم می شود واگر جرایم دیگری را هم مرتکب شود به مجازات آن جرم هم محکوم می گردد.

فرق بازداشت غیرقانونی با آدم‌ ربایی

– انجام دهنده جرم بازداشت غیرقانونی، مقامات قضایی و مأموران ذی‌صلاح هستند اما آدم‌ربایی از طریق اشخاص عادی انجام می شود.

– جرم بازداشت غیرقانونی از راه صادر دستور و قرار انجام می شود. اما آدم‌ربایی از راه انجام فعل مادی دزدی صورت می گیرد.

– امکان دارد صادر دستور بازداشت، به خاطر عدم دسترسی متهم یا قرار وثیقه توسط او، به بازداشت متهم منجر نشود اما جرم آدم‌ربایی این طور نیست.

– آدم‌ ربایی به طور پنهانی صورت می گیرد اما بازداشت به شکل اداری و علنی.

جرم ادم ربایی
جرم ادم ربایی

معاونت در آدم‌ ربایی

ماده ۱۲۶ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲، معاونت در جرم را به شکل کلی شرح. بر مبنای این ماده، افراد زیر معاون جرم به حساب می آیند:

  • – هر فردی، دیگری را با تحریک، ارعاب و به طمع انداختن به ارتکاب جرم راغب کند یا با مکر یا حیله یا سوءاستفاده از قدرت، سبب رخ داد جرم شود.
  • – هر فردی ابزار انجام جرم را اماده یا فراهم کند یا راه انجام جرم را به فاعل عرضه کند.
  • – هر فردی رخ داد جرم را اسان کند.

تبصره- برای محقق شدن مباشرت در جرم، یکپارچگی هدف و مقدم شدن یا هم‌زمان بودن رفتار معاون و انجام دهنده جرم شرط است. در صورتی که انجام دهنده اصلی جرم، جرمی مشدد تر از ان چیزی که قصد مباشر بوده است، انجام دهد، معاون به جزای معاونت در جرم خفیف‌تر محکوم می گردد.

شروع به آدم‌ ربایی

در صورتی که فردی شروع به آدم‌ ربایی کند. به این معنی که قصد انجام جرم کرده و اجرای آن را آغاز کند اما جرم به خاطر علت هایی رخ ندهد. به استناد ماده ۱۲۲ قانون مجازات اسلامی در خصوص آغاز جرم مجازات می گردد. و بر مبنای تبصره ماده ۶۲۱ کتاب تعزیرات این قانون هم به سه تا پنج سال حبس محکوم می شود.
بر مبنای ماده ۱۲۲، هر فردی قصد انجام جرمی کرده. انجام آن را آغاز کند اما به خاطر عامل خارج از اراده او هدفش معلق بماند، مجازات وی به شرح زیر است:

  • – در جرم هایی که مجازات قانونی آنها اعدام ، حبس دایم یا حبس تعزیری درجه یک تا سه است به حبس تعزیری درجه چهار.
  • – در جرم هایی که مجازات قانونی آنها قطع عضو یا حبس تعزیری درجه چهار است به حبس تعزیری درجه پنج.
  • – در جرم هایی که مجازات قانونی آنها شلاق حدی یا حبس تعزیری درجه پنج است، به حبس تعزیری یا شلاق یا جزای نقدی درجه 6

تبصره- هر وقت رفتار، رابطه مستقیم با انجام جرم داشته اما به جهات مادی که انجام از آنها بی خبر است. رخ داد جرم غیرممکن باشد، اقدام صورت گرفت در حکم اغاز به انجام به جرم است.

کلام آخر 

اگر درگیر یکی از پرونده آدم ربایی هستید. با دقت به سختی و پیچیدگی زیاد این پرونده ، پیشنهاد می کنیم از راهنمایی ها وکیل آدم ربایی در اصفهان بهره مند شوید. بی توجهی به این موضوع باعث می شود فرآیند پرونده با کمترین میزان علم و عدالت انجام شود. و حقوق شما ان طور که باید پیگیری نشود. شما این امکان را دارید که برای برخورداری از بهترین مشاوره ها و پیگیری های حقوقی. با وکیل آدم ربایی اصفهان ، آقای حامد امیری در ارتباط باشید . جهت ارتباط با وکیل آدم ربایی اصفهان از طریق سامانه دریافت نوبت آنلاین سایت اقدام کنید.

کاربر گرامی

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

1 نظر

  • پریسا سلامی
    8 فروردین, 1402 در 3:33 قبل از ظهر

    درود و خسته نباشید اگر شاهدی وجود نداشته باشه اما فیلم دوربین های امنیتی و دو بین مدت بسته باشه برای دلالت بر آدم ربایی کفایت میکنه؟!

پیام بگذارید